Kontio Kruiser 2.0 Arvostelu.
Tilasin kruiserini 2022 tammikuussa ennakko tilauksena. Kruiseri saapui toukokuusaa 2022. Kruiserini on ns premium pack, jola käytänössä tarkoittaa alustan iskunvaimennusta, digitaalista mittaria ja akun varaus näyttöä. En edes sieluni silmin näe minkälainen kruiseri olis ajaa ilman iskunvaimentimia. Lisäksi kruiserissani oli isompi 1.2kw akku. Aika pian ( noin kuukauden ja 500km) jälkeen minulle selvisi että kruiseri tarvitsee parannusta. Penkki ei ole mikään perse ystävällinen ja akun vähetessä tehot yksinkertaisesti loppuu kesken, vaikka nyt esimerkiksi mäkiä noustessa.
Tuolla akulla kruiserilla vakiona pääsee noin 40km helposti ja se on kyllä ihan kelpo matka. Tutkiskeltuani nettiä ja selviteltyäni näitten vehkeitten sielunelämää, tulin siihen tulokseen että kapistuksen ajo-ominaisuuksia on kohtuu helppo parantaa.
Ennen tätä operaatiota oli hoidettava takuuseen kuuluva vika. Kävi nimittäin niin että kun noin 2 viikon ajelun jälkeen huomasin takajarrun menevän tehottomaksi ja taka lokarin piettävän outoa ääntä. Takuusta sain uuden lokarin (vanhassa oli halkeama, jonka vuoksi lonksutti kuopissa) jarru vika johtui reiästä jarruletkussa.
Takuu toimikin enemmänkö hyvin. Liikkeestä (vannetukku) kysyttiin onnistuuko mulla itsellä vaihto vai haluanko lähettää kruiserin huoltoon. Päätin että kyllä mulla nuin pikku hommat onnistuu. Letkun ja lokarin vaihdon jälkeen oli aika aloittaa parannustoimet, tietäen että takuut voi tämän jälkeen unohtaa.
Tilasin aliexpressiltä uuden penkin ja 1500w ohjainboksin. Vanha penkki oli lähinnä vanerin pala ja ohut pehmuste keinonahka päälysteellä. Vakio ohjainboksi taas oli 1000w boksi jossa sisällä rajoitin.
-Uusi penkki 30€.
-Ohjainboksi 38€.
Hinnat sisältää postikulut.
Meni noin 3 viikkoa kun mollemmat löysi perille. Penkki kävi suoraan paikalleen ilman sen kumempia modeja, mutta ohjain olikin ihan oma hommansa. Ohjain ei ollut mikään plug and play systeemi, joten kolvia ja hermoja se vaati. Penkin asennus kesti noin 10 minuuttia ja boksin kanssa meni tunteroinen.
Operaation jälkeen tietenkin testiajot. Täytyy sanoa että rahalle tuli vastinetta kerta rysäyksellä. Penkki oli suoraan sanottuna täydellinen ja ajamisesta tuli kertaheitolla todella paljon mielyttävämpää. Boksikin ylitti odotukset. Vääntö lisääntyi puolella, niin kuin vauhtikin. Harmikseni huomasin että nopeusmittari ei oikeen sopeutunut boksiin, koska näytti täysillä ajaessa nopeudeksi 70km/h, kun todellinen nopeus oli jotain 40-45km/h. Päätin että on kuitenkin järjevä rajoittaa kapistus sinne sallittuun 25km/h ja se kävi helposti 3 speed kytkimen avulla.
Enää ei ongelmia mäkiä noustessa päälle pienemmälläkään varauksella ole, toki akku kuluu hitusen nopeampaa ja rangesta lähti 5-8km pois.
Uusi boksi ei myöskään sopeutunut takavaloihin, syytä en tiiä ja olen tyytynyt kohtalooni.
Talveksi asennutin nastarenkaat jotka maksoi 140€ + asennus15€. Lisäksi laitoin lisävalot aliexpressiltä 24€+ 12v regulaattori 7€. Renkaat olivat kyllä helkutin hyvät ja pitoa riittää loistavasti. Tehoja nuo karkeat renkaat toki vetäsee pois melkoisesti, mutta hyvin riittää vauhti ja vääntö. Veikkaanpa että vakio boksilla olisi ollu aika tahmaista menoa talvella.
Alkuperäisenä kruiseri sopii hyvin rautaperseiselle ja kiireettömälle sunnuntai ajelijalle, mutta mikäli haluaa mäkiä kiikkua päälle sitä salittua 25km/h tarvitaan ehdottomasti boksin päivitys. Muussa tapauksessa mäen päälle pääsee 10-15km/h, riippuen mäestä ja akun varauksesta.
Plussat ja miinukset.
+ Hyvä akun kesto+ Ohjattavuus
+ Tehokkaat levyjarrut edessä ja takana
+ Takuu toimii ja asiakaspalvelu pelaa
+ Löytyy paljon yhteen sopivia modaus osia
.+ Ulkonäkö
- Vakio penkki on surkea
- Liikaa rajoitettu
- Lataus aika on meleko pitkä. Tyhjästä täyteen noin 6h....